Psikometrik

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19

Adakah anda mendapat panggilan menduduki ujian psikometrik sebagai Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19 pada 13 Julai 2021 ini? Kami dari Tim Infokerjaya mengucapkan tahniah kepada yang mendapat panggilan menduduki ujian psikometrik. Panggilan menduduki ujian ini adalah peluang bagi anda untuk menjawat jawatan sebagai Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19. Namun itu bergantung kepada keputusan ujian psikometrik yang anda bakal duduki.

Untuk mendapatkan jawatan sebagai Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19, anda kena lulus ujian psikometrik. Sekiranya lulus, anda akan dipanggil ke sesi temuduga pula. Jika anda melepasi sesi temuduga, anda akan mendapat surat tawaran untuk menjawat jawatan sebagai Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19. Begitulah step yang kena anda lalui untuk menjawat jawatan sebagai Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19.

APAKAH UJIAN PSIKOMETRIK?

Ujian Psikometrik adalah satu cabang kajian berkaitan dengan teori, amali dan teknik pengukuran psikologi manusia. Lebih tepat lagi, psikometrik adalah bidang berkaitan dengan kaedah pengukuran objektif kemahiran dan pengetahuan, kebolehan, sikap, personaliti dan pencapaian pendidikan.

Sebagai contoh, kajian psikometrik berkenaan dirinya dan pengesahan instrumen penilaian seperti soal selidik, ujian, penilaian, dan ujian personiliti. Ujian Psikometrik adalah berkaitan bidang pengajian berkaitan dengan teori dan teknik pengukuran psikologi.

Ujian Psikometrik berangka digunakan untuk mengukur dan menilai keupayaan calon-calon untuk berurusan dengan angka dengan cepat dan tepat. Ujian Psikometrik berangka mengandungi set soalan yang menilai pengetahuan korang tentang nisbah, peratusan, kos dan analisis jualan, kadar, trend dan penukaran mata wang.

Untuk kemasukan ke perkhidmatan awam sebagai Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19, calon perlu melepasi ujian psikometrik sebelum dipanggil ke sesi temuduga. Ujian psikometrik telah dijadikan sebagai sebahagian daripada instrumen saringan untuk menapis kemasukan anggota baharu ke dalam sistem perkhidmatan kerajaan. Calon yang tidak melepasi ujian psikometrik tidak akan dipanggil ke sesi temuduga.

CONTOH SOALAN UJIAN PSIKOMETRIK Pembantu Penyediaan Makanan Gred N19

Berikut ini beberapa gambaran contoh soalan ujian psikometrik yang bakal dihadapi oleh calon ujian psikometrik. Soalan ini adalah gambaran yang dikongsikan oleh calon yang pernah menduduki ujian psikometrik sebelum ini.

  1. Apabila jiran kawan dan kawan ada masalah, saya suka melawat mereka.

A) Ya
B) Tidak
C) Tidak pasti

  1. Setiap manusia hanya mementingkan diri sendiri dan ini adalah hakikat di dalam dunia.

A) Setuju
B) Tidak setuju
C) Tidak pasti

  1. Saya peka kepada perubahan persekitaran.

A) Setuju
B) Tidak setuju
C) Tidak pasti

  1. Saya suka meminjam duit daripada rakan-rakan.

A) Setuju
B) Tidak setuju
C) Tidak pasti

  1. Keperluan penyempurnaan diri sendiri biasanya dipunyai oleh manusia

A) Setuju
B) Tidak setuju
C) Tidak pasti

  1. Walaupun menghadapi berbagai cabaran dan dugaan, saya mesti bersikap positif.

A) Ya
B) Tidak
C) Tidak pasti

  1. Mengambil risiko terhadap sesuatu tindakan adalah tidak menjadi masalah kepada saya kerana ia kesukaan saya.

A) Ya
B) Tidak
C) Tidak pasti

  1. Walaupun di mana saya berada, saya tetap boleh menyesuaikan diri.

A) Ya
B) Tidak
C) Tidak pasti

  1. Saya susah hati jika kawan saya gagal.

A) Tidak pasti
B) Kadang-kadang
C) Tidak pernah

  1. Fakta yang anda baca, terima dan dengar

A) Fakta yang benar
B) Fakta yang salah

Jika mahu lebih banyak soalan ujian psikometrik untuk membuat ulangkaji yang dilengkapi dengan skema jawapan, jangan berfikir dua kali dapatkan melalui pautan di bawah. Nota dan contoh soalan ini diterbitkan oleh Tim Infokerjaya yang berjaya membantu ramai calon sejak 2009.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *